Naar boven

Starten met hardlopen? Met deze 5 tips heb jij een vliegende start!


Inmiddels zijn we aan ons huis gekluisterd vanwege de coronamaatregelen. We fietsen niet meer onze dagelijkse fietstocht naar werk of naar school en dan is ook nog eens de sportschool dicht. Heb je er weleens gedacht om aan hardlopen te beginnen? De perfecte manier om lekker in de frisse buitenlucht aan je conditie te werken op een moment dat jou uitkomt. Hardlopen, iedereen kan het. Het enige wat je mentaal nodig hebt is discipline en doorzettingsvermogen. En daar hoef je heus niet mee geboren te worden. Een paar goede hardloopschoenen en comfortabele, ademende kleding is de basis van jouw nieuwe sport. Met een basis investering kom je eigenlijk al heel ver. Belangrijk is dat je in ieder geval een goede voorbereiding treft voordat je gaat hardlopen. In deze blog geven je vijf tips hoe jij een vliegende start kunt maken!


 

SCHOENEN


Hardlopen begint met de juiste hardloopschoenen die jouw lichaam ondersteunen waardoor de kans op blessures verkleind wordt. De juiste schoenen zijn het allerbelangrijkste en we adviseren dan ook om hier echt even de tijd voor te nemen en hier in te investeren. Zo kun je in al onze winkels terecht voor een FITS YOU loopanalyse waardoor onze sport specialisten exact kunnen zien hoe jij onder andere jouw voeten afwikkeld tijdens het lopen en wat voor type voet jij hebt. Ook houden we rekening met de ondergrond waarop jij gaat rennen en adviseren je welke schoen het beste past bij jouw wensen en doelen. Geen tijd voor een bezoek aan onze winkels? Wij maken het je nu ook heel makkelijk met onze interactieve ShoeFinder! In een aantal stappen doorloop jij samen met onze hardloopcoach de vragen die nodig zijn om tot een persoonlijke selectie voor jou te komen!

 

KLEDING


Naast de juiste schoenen, is hardloopkleding echt een hele fijne aanvulling. Hardloopkleding is licht van gewicht, ademend, super comfortabel en schuurt niet. Voor dames is het heel belangrijk een goede sportbeha te dragen die de schokken van het lopen opvangt en de borsten op hun plek houden tijdens het rennen. Tenslotte kun je nog denken aan accessoires zoals een gordel met drinkflesjes en reflecterende producten wanneer je in het donker gaat rennen.

 

BOUW RUSTIG OP


Je durft eindelijk de stap te wagen en het liefst ren je gelijk heel hard weg, maar dan ben je waarschijnlijk binnen een paar minuten al uitgeput. Begin dus rustig met het hardlopen van een minuut en wissel dit af met een minuut rustig lopen. Loop vooral je eigen tempo en geef jezelf de tijd om op te bouwen. De eerste weken ben je voornamelijk op zoek naar je eigen loopritme, maar het is echt een kwestie van doorzetten in deze fase. De meeste mensen lopen het plezierigst wanneer ze drie stappen doen tijdens het inademen en drie stappen tijdens het uitademen. Adem via je mond en probeer rustig en gelijkmatig te blijven ademhalen.

 

GOEDE MUZIEK


Hardlopen op heerlijke hardloopmuziek werkt als doping voor je brein. Ook de beat in de muziek speelt een belangrijke rol. De ideale muziek is motiverend met een duidelijke en constante beat afgestemd op de cadans van de loper. Dit is ook de reden waarom SPORT 2000 een speciale running playlist heeft gemaakt op SPOTIFY. Wedden dat jij jouw runs nu veel makkelijker gaat volhouden?
 

 

APPS


Er zijn goede hardloopapps of schema’s te downloaden die jou helpen om te starten met hardlopen. Apps zijn ideaal als je graag een telefoon meeneemt tijdens jouw run. Een stem vertelt je precies wanneer je moet rennen en wanneer je weer rustig kunt gaan wandelen. In een paar weken tijd merk je dan al enorme vooruitgang en voordat je het weet, heb je jezelf aangemeld voor een toekomstige run in jouw stad of dorp.

Hardlopen is goed voor je lichaam maar zeker ook voor je ‘mind’. Wel eens gehoord van de ‘runners high’? Tijdens het lopen maak je namelijk endorfine aan, ook wel het gelukshormoon genoemd. Daarnaast is uit  onderzoek gebleken dat hardlopen negatieve gevoelens verminderd. Dit komt doordat tijdens het rennen de aanmaak van het stresshormoon cortisol afneemt.

 

Start ook met hardlopen. Have a good run!