Naar boven

Sportkleding advies

sportkleding

Een voor allen, allen voor één!

Sporten kan op vele manieren, in teamverband, individueel, bij een sportvereninging of bij een sportschool. Populairder dan ooit zijn groepslessen. Het aanbod is eindeloos en het biedt de mogelijkheid om vrijblijvend, maar toch in groepsverband te sporten; wel de lusten, niet de lasten! Groepslessen worden aangeboden door de grotere sportscholen. Naast een fitness beschikken die geregeld ook over een aantal zalen waarin door professionele instructeurs sportlessen worden gegeven. Door deel te nemen aan groepslessen kun je gezellig in groepsverband sporten zonder dat je de verplichtingen en verantwoordelijkheden van een team ervaart. Sporten in groepsverband heeft als groot voordeel dat het een stuk gezelliger dan alleen is en daarnaast kun je elkaar stimuleren nét dat stapje extra te zetten.

het aanbod van groepslessen is de laatste jaren explosief gestegen. Voor iedere leeftijd, niveau en sportwens is er een passende groepsles te vinden. Of je nu aan je conditie wil werken, je kracht wilt verbeteren, van dansen houdt, graag op muziek sport of leniger wil worden, er is altijd een sportschool bij jou in de buurt met een groepsles die bij jouw sportwensen past.
Sta jij (opnieuw) aan het begin van jouw sportcarrière? Dat is een mooi moment om verschillende groeplessen uit te proberen om erachter te komen wat goed bij jou past. Misschien wordt je nog wel verrast door de uitkomst!

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die verschillende groepslessen? Omdat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet, zetten we een aantal populaire groepslessen voor je op een rijtje:

Circuit Training
Circuit Training is een interval training, waarbij je elke minuut doorschuift naar een volgende oefening. De oefeningen die aan bod komen zijn eindeloos in diversiteit en daarbij ook nog eens uiterst functioneel in het dagelijks leven. Alle spiergroepen komen aan bod en binnen de minuut kun je de oefening op je eigen niveau en snelheid uitvoeren. Een instructeur loopt rond en helpt je indien nodig. Circuit Training is zeer geschikt voor de beginnende sporter.

Buikspier Training
De buikspier Training is vaak een korte training van maximaal een halfuur, waarin de verschillende buikspieren aan bod komen. Maar onderschat de duur van de training niet! Een buikspier workout zorgt voor een sterk en stabiel bovenlichaam dat  belangrijk is voor een goede lichaamshouding en ter voorkoming van rugklachten. 

Bodypump
BodyPump is een spierversterkende training met gewichten voor het hele lichaam. Tijdens deze workout worden alle spiergroepen aangepakt met technieken uit de fitness, zoals squats, presses, lifts en curls. Het is een perfecte manier om vet te verbranden en een strakker lichaam te krijgen. Hoewel er voor dergelijke lessen vaak gebruik wordt gemaakt van muziek, heeft de les een statische karakter waarbij over het algemeen geen danspasjes worden gebruikt. 

BBB
Bij de BBB lessen staan de spiergroepen Buik, Billen en Benen centraal. De oefeningen op muziek zijn gericht op zowel het uithoudingsvermogen als op het ontwikkelen van kracht. Door de gouden combinatie van cardio- en krachttraining verbrandt je veel calorieën, en werk je tegelijkertijd aan het strakker maken van je lichaam. BBB lessen zijn een perfecte workout voor mensen die willen afvallen en aan hun conditie willen werken. 

Bootcamp
wil je fit, sterk, soepel en strak worden en daarbij lekker sporten in de buitenlucht? Dan is Bootcamp echt iets voor jou. Bootcamp trainingen bestaan uit: hardlopen, intervaltraining en fitnessoefeningen in de natuur onder begeleiding van een professionele instructeur. Bij de trainingen wordt gebruik gemaakt van je eigen lichaamsgewicht maar ook van de objecten in de omgeving zoals de bankjes in het park of het mulle zand in de duinen. Bij Bootcamp is de kans groot dat je niet helemaal schoon blijft, en ook bij regen en kou gaan de lessen gewoon door. Kortom, bootcamp is voor bikkels!

Spinning
Spinning is een effectieve work-out voor iedereen die wil afslanken, aan zijn confditie wil werken of wil trainen voor een fietswedstrijd. In de intensieve fietslessen komen krachttraining, duurtraining, hersteltraining, intervaltraining of een combinatie daarvan aan bod. Met spinning verbruik je een groot aantal caloriën waardoor je vet op je buik, billen en benen zal verbranden. 

Pilates
Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen versterkt en oprekt voor een evenwichtig en soepel lichaam. Bij pilates gebruik je al je spieren maar je traint vooral je core stabiliteit. Met 'core' bedoelen we de spieren rondom je rug, buik en bekken. Pilates richt zicht minder op verbranding en meer op een beter lichaamsbewustzijn, balans, coördinatie, kracht en lenigheid. 

Yoga
Yoga betekent evenwicht, balans. Het beoefenen van yoga helpt om evenwichtiger in het leven te staan. Yoga herstelt de verbinding tussen lichaam en geest. De yogahoudingen versterken je spieren en maken je lichaam soepeler. Daarnaast vergroten de ademoefeningen je concentratievermogen en zorgen voor de nodige ontspanning. Yoga lessen staan in teken van rust, stilte, concentratie en luisteren naar je lichaam.


Functionele sportkleding

Wanneer je groepslessen gaat volgen is functionele sportkleding een belangrijk onderdeel. Functionele kleding heeft een comfortabel pasvorm en voert transpiratievocht snel af. Daarnaast moet je kleding geen belemmering vormen, zodat je je vrij kunt bewegen. De meeste functionele sportkleding is gemaakt van sneldrogende, synthetische materialen en wordt gekenmerkt door een goede pasvorm.
Omdat de meeste groeplessen binnen in de zaal worden gegeven en je tijdens een les met veel mensen in een ruimte staat, is het van belang om je niet te warm aan te kleden. Op die manier kun je je warmte beter kwijt en hou je de training langer vol. Kies bijvoorbeeld voor een korte of driekwart fitnessbroek en een luchtige fitness top of t-shirt. Voor of na de training draag je een comfortabele fitnesstrui of vest, of fitnessjack om ervoor te zorgen dat je spieren op temperatuur blijven.


Onderhoud van je sportkleding

Stop je sportkleding nooit in de wasdroger, maar laat het aan de lucht te drogen, bijvoorbeeld aan aan de waslijn. Door de sneldrogende eigenschappen is je kleding binnen mum van tijd weer klaar voor gebruik. Was je sportkleding ook niet met wasverzachter; dit  tast namelijk de ademende structuur van de stof aan.




Bekijk onze Fitness Collectie