Naar boven

Hardloopadvies


Do's en don'ts bij hardlopen

Hardlopen geeft je immuunsysteem een boost, vermindert de kans op chronische ziekten en versterkt je botten en spieren. Hardlopers zijn dus zeker geen doodlopers! Sterker nog, onderzoek heeft aangetoond dat mensen die regelmatig hardlopen gemiddeld langer leven. Bovendien is hardlopen een echte calorie crusher, waardoor het ook nog eens een ideale workout is om af te vallen.
Of je nu gaat hardlopen op advies van de dokter, wat overtollige kilo's kwijt wilt of de populaire Colorrun op je bucketlist hebt staan, hardlopen is goed voor je!
Het ontbreekt beginnende renners echter vaak aan kennis over de do's en don'ts van het hardlopen en het voorkomen van blessures. Begin goed voorbereid met hardlopen door advies in te winnen over de juiste aanpak. Zorg dat je je bewust bent van de gezondheidsvoordelen én de gezondheidsrisico's van hardlopen, zodat je optimaal kunt genieten van je nieuwe hobby!

Goed opwarmen en afkoelen

Met hardlopen boek je snel resultaat; je conditie verbetert in rap tempo, je valt af en je spiermassa neemt toe. Dat werkt motiverend, maar brengt tegelijkertijd een belangrijke valkuil met zich mee. Beginnende renners denken vaak dat ze het beste zo lang, zo hard en zo vaak mogelijk kunnen lopen. Hardlopen vergt echter een forse inspanning van je lichaam en het is dan ook belangrijk om langzaam op te bouwen en daarnaast je lichaam voldoende rust te gunnen.  Het kan verleidelijk zijn om de deur uit te stappen en zomaar te beginnen met rennen om te kijken hoe lang je het vol kunt houden, maar het is echt veel veiliger, effectiever én leuker om gericht en planmatig te trainen.
Sla nooit de warming-up en de cooling-down over, houd je aan een trainingsschema en laat je adviseren over de hardloopstrategie die bij jouw persoonlijke doelen past. Als je bijvoorbeeld gaat hardlopen omdat je wil afvallen, dan kun je het beste een laag tempo aanhouden zodat je hartslag constant blijft en je veel vet verbrandt; wil je je conditie verbeteren, dan kun je het beste op een hoger tempo lopen. Bekijk ook de hartslagmeters van SPORT 2000, waarmee je je inspanning kunt meten tijdens het hardlopen. Zo weet je zeker dat je op de juiste intensiteit traint.


Een goed begin is het halve werk

Tot slot is het belangrijk dat je de juiste hardloopkleding en hardloopaccessoires gebruikt. Een goed begin is het halve werk en dat geldt zeker ook voor een sportieve hobby als hardlopen. Zorg voor een goede hardloop outfit die afgestemd is op de buitentemperatuur en zorg voor hardloopschoenen die bij jouw voeten en looppatroon passen. Let tenslotte goed op je veiligheid en je gezondheid; Draag reflecterende kleding zodat je onder alle omstandigheden goed zichtbaar bent in het verkeer en neem voldoende water mee zodat je zowel voor, tijdens als na het hardlopen kunt blijven drinken.




Bekijk onze hardloopcollectie