Bewegen tijdens je menstruatie

Over Katja Kortenbroek

ASICS’ FrontRunner Katja (49) is een enthousiaste hardloopster. Ze houdt ervan om anderen te motiveren door haar hardlopen te delen op social media. Gemiddeld loopt ze drie keer per week hard, twee keer per maand een halve marathon en probeert zij wekelijks een trail te lopen. Daarnaast beweegt zij door te zwemmen, tennissen en te SUPpen. Sporten ziet zij als uitlaatklep en zorgt dat zij een gezonde geest in een gezond lichaam houdt, wat past bij de purpose van ASICS: a sound mind in a sound body.Tevens werkt Katja voor Gentleday, dit merk biedt duurzame menstruatieproducten. Deze producten zorgen allemaal voor een comfortabele menstruatieperiode.

ASICS Sakura Women's Collection

ASICS heeft onlangs een nieuwe damescollectie gelanceerd, de ASICS Sakura collectie. Deze collectie bevat schoenen en kleding die ontworpen zijn om vrouwen comfort en balans te bieden. De Sakura-collectie is geïnspireerd door de sereniteit van de natuur en is speciaal ontworpen om vrouwen via beweging te ondersteunen op hun weg naar a sound mind in a sound body, waar ASICS voor staat. 
De collectie bestaat uit kwalitatieve hardlooptops en -tights, een veelzijdige tennisoutfit en bijpassende schoenen. De hardloopschoenen in de lijn omvatten de zeer responsieve DYNABLAST™ schoen, de comfortabele GEL-NIMBUS™ 23 schoen en de energiebesparende GLIDERIDE™ 2 schoen. De SOLUTION SPEED™ FF 2 tennisschoen en COURT SPEED™ FF tennisschoen zijn gemaakt voor liefhebbers van de welbekende balsport.
 


Waarom een haai je nooit achterna komt wanneer je hardloopt tijdens je menstruatie
Door Katja Kortenbroek

Het antwoord hierop is natuurlijk vrij simpel: haaien kunnen gewoonweg niet hardlopen. Dus dat probleem is gelijk opgelost. Dat neemt niet weg dat je nog wel eens tegen echte uitdagingen aan kan lopen tijdens het sporten, terwijl je ongesteld bent. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel en kan je er zelfs je voordeel uit halen tijdens je cyclus. Ontdek hoe de combinatie sporten en menstrueren best samen gaat! Ik ga wat kennis en tips met je delen, zodat je hier makkelijk mee aan de slag kan. 
 
Verschillende fases van de menstruatiecyclus
De menstruatiecyclus bestaat uit vier fasen: de folliculaire fase (voorbereiding op de eisprong), ovulatie, de luteale fase (week voor de menstruatie) en de menstruatie. In al deze fasen verandert de samenstelling van de hormonen elke keer, waardoor er verschillende fysieke en mentale veranderingen optreden.

Als je dit zo terugleest en alle fases bij elkaar optelt, dan ben je ongeveer 1 week "niets" aan het doen en daarna begint het hele circus weer van vooraf aan. Overigens zijn vrouwen gemiddeld 3500 dagen van hun leven ongesteld, als je dit bij elkaar optelt is dit ongeveer 10 jaar. Het is maar even dat je het weet..

Ovulatiefase
Laten we beginnen met de ovulatiefase. Je oestrogeenspiegel stijgt en je vrouwelijke hormonen dalen, zodat je de sportieve grenzen kunt verkennen (en deze hier en daar kunt overschrijden). Oestrogeen zorgt ervoor dat je lichaam bij een wat lichtere training meer vet verbruikt dan koolhydraten en glucose. Je raakt in die fase minder snel uitgeput, waardoor je het langer volhoudt. In deze periode is het ook een goed moment om je spierkracht te vergroten. Door de hoeveelheid hormonen groeien je spieren sneller en heb je minder last van spierpijn. Tijd om tot het uiterste te gaan tijdens een krachttraining. Het is erg belangrijk dat er, ter voorbereiding op een intensieve training, voldoende koolhydraten en glucose in je maaltijd zitten. Omdat je glucose gebruikt als brandstof voor je spieren tijdens een korte, krachtige training.

Week voor menstruatie
In de week voor je menstruatie wordt het sporten moeilijker dan normaal. Dit komt omdat dan je progesteronspiegel omhoog schiet. Progesteron breekt eiwitten af ​​en je hebt eiwitten nodig om je spieren weer op te bouwen. Herstel na training kost dus ook meer tijd. Progesteron zorgt er ook voor dat je sneller en meer ademt, je verbruikt meer zuurstof. En die zuurstof heb je nodig voor je spieren. Dit is dus een goed moment om wat minder hard te trainen of om te gaan zwemmen.

Door progesteron is je lichaamstemperatuur tussen ovulatie en menstruatie gemiddeld 0,3 ° tot 0,5 ° warmer dan de rest van de maand. De menstruatiecyclus heeft dus invloed op de thermoregulatie van je lichaam. Het is daarom beter om in die periode in een koelere omgeving te trainen. Dit hormoon zorgt er namelijk voor dat je lichaam minder snel opwarmt en dat het niet snel afkoelt tijdens het sporten.

 
Moment van menstruatie
Ben je van plan om een ​​wedstrijd te lopen en heb je precies dan je menstruatie, dan kan dat heel voordelig uitpakken! Behalve dat het wat onhandig kan zijn (qua bloederige ongemakken) is het een goed moment om een ​​topprestatie neer te zetten. Dit heeft te maken met het feit dat je oestrogeen- en progesteronspiegels weer zijn gedaald. Je herstelt sneller en doordat je tijdens het hardlopen de stof endorfine aanmaakt, heb je een hogere pijngrens. Deze stof vermindert ook eventuele menstruatiekrampen of lage rugpijn. Het is een feit dat als je tijdens je menstruatie aarzelt om te sporten, het beter is om je sportschoenen aan te trekken om in beweging te komen en zelfs persoonlijke records te breken.

Vijf Cyclus Training tips
1) train om sterker te worden tussen je menstruatie en ovulatie
2) lange duurtrainingen gaan beter rond je ovulatie
3) train gemakkelijker in een koelere omgeving tussen je eisprong en je menstruatie
4) doe rustige trainingen in de week voor je menstruatieweek
 

Wist je dat?
Ik kom nog even terug op die haai. Iedereen kent deze mythe: ga niet zwemmen als je ongesteld bent, want daar worden de haaien op aangetrokken. Dit verhaaltje ontkracht ik maar even, ook dat gaat niet gebeuren. Haaien hebben wel een sterke neus en kunnen inderdaad (menstruatie)bloed ruiken, maar ook urine en zweet. Zelfs al zou je dit allemaal in de zee tegelijkertijd uitscheiden, dan nog wordt dit allemaal zo verdund door het water dat haaien absoluut geen interesse in jou hebben. Overigens is van alle mensen die door haaien aangevallen worden 90% man.