Naar boven

Wintersportadvies




Zo bereid je je goed voor op wintersport

Zoals bij veel sporten zijn er ook bij het wintersporten dingen die je beter wel en beter niet kunt doen. Onze experts in de winkel kunnen je daar alles over vertellen. Hieronder geven we de je basis mee voor een goede bewustwording bij het wintersporten. Doe er je voordeel mee!

1. Werk aan je conditie


Wintersport is all about having fun, maar zoals het woord al aangeeft: het is een sport!Als je ongetraind op wintersport gaat, riskeer je blessures en overbelasting. Zorg daarom dat je fit de sneeuw in gaat door je conditie op peil te brengen voor vertrek. Het is leuk en leerzaam om alvast te oefenen in de indoor-skihal, maar je kunt je lichaam ook prima voorbereiden op de lichamelijke inspanningen van een wintersportvakantie door bijvoorbeeld te fietsen of  hardlopen.

2. Doe een warming-up en een cooling-down


Ook op wintersportvakantie is het belangrijk dat je altijd een warming-up en een cooling-down doet. Zo voorkom je blessures en -last but not least- spierpijn! Met een goede cooling down beperk je dit tot een minimum en kun je de volgende ochtend weer fit en vitaal aan de dag beginnen.


3. Zorg voor een geschikt materiaal


Materiaal is bij geen sport zo belangrijk als bij de wintersport. Het succes van jouw wintersportvakantie valt of staat met het juiste materiaal en de juiste kleding. Om je op weg te helpen met het maken van de juiste keuze op het gebied van ski's hebben de sportspecialisten van SPORT 2000 in Seefeld Tirol verschillende merken en modellen getest. De uitkomst van de SPORT 2000 Ski Test lees je hier.


4. Luister naar je lichaam


Op wintersport vliegen de dagen voorbij en natuurlijk wil je zo veel mogelijk doen, zien en ervaren. Blijf echter altijd naar je lichaam luisteren; vermoeidheid is een belangrijke oorzaak van ski- en snowboardblessures. Wanneer je moe wordt, reageer je minder snel en is de kans op ongelukken groter. Bovendien raakt een vermoeid lichaam veel sneller geblesseerd; dingen die graag wilt voorkomen. Geef je lichaam de tijd om aan de hoogte te wennen en zoek zo nu en dan een zonnig terras op om bij te komen en je lichaam de nodige rust te gunnen.


5. Zorg ook goed voor de innerlijke mens


Omdat je op wintersport veel en intensief beweegt, is het belangrijk dat je goed eet en drinkt. En met drinken bedoelen we dan: water. Het wintersport advies van de dokter luidt: eet veel koolhydraatrijk voedsel en zorg dat je ruim voldoende vocht binnenkrijgt. Op die manier kan je lichaam het goed aan om de hele dag intensief in de weer te zijn en kun je optimaal genieten!