Naar boven

Wat voor hardloper ben jij?

Het mooie van hardlopen is dat het (bijna) altijd en overal kan. Je hebt er weinig voor nodig, behalve een paar goede hardloopschoenen en de motivatie om het te gaan doen. Je stapt de deur uit en gaan! Dat is waarschijnlijk ook één van de redenen waarom zoveel mensen het hardloopvirus te pakken hebben. In hoofdlijn onderscheidt SPORT 2000 drie types hardlopers. Wat voor hardloper ben jij?


De starter

Dit is het type hardloper dat over het algemeen aan het begin van de hardloopcarrière staat. Zij rennen vooral omdat sporten gezond is en het een eenvoudige manier is om in vorm te komen en ook te blijven. Veel van deze lopers rennen geen ellenlange stukken, vaak maximaal een kilometer of vijf. En de snelheid waarmee ze deze afstand afleggen is niet belangrijk.

Voor deze groep is het verstandig om, naast het hardlopen, spierversterkende oefeningen te doen (bijvoorbeeld in een sportschool) om blessures te voorkomen.

Deze groep renners investeert nog niet enorm in professionele hardloopgear.  Twee derde gebruikt wel een handige app voor de nodige loopondersteuning, maar heeft nog geen horloges of andere devices die gemiddelde snelheid, hartslag en afstand bijhoudt. Een deel van deze groep lopers blijft in deze fase hangen, maar voor een ander deel is dit de opmaat naar de volgende categorie. 

Meer advies over beginnen met hardlopen? Bekijk onze 7 tips over beginnen met hardlopen.







De gevorderde

Dit zijn liefhebbers van de hardloopsport. Zij doen het niet alleen voor de gezondheid maar ook omdat de loopverslaving vat op ze heeft gekregen. Ook speelt, als er gelopen wordt met andere hardlopers, gezelligheid een belangrijke rol. Voor deze groep is hardlopen pure ontspanning en plezier. Veel gevorderde lopers zijn al jaren met deze sport bezig en lopen vrijwel het hele jaar door. Een groot deel van deze groep loopt mee met hardloopevenementen en zijn voor hen een extra stimulans om te blijven trainen. Hoewel de gemiddelde trainingsafstand rond de 10 kilometer ligt, zoekt een groot deel vaak de uitdaging op. Met enige regelmaat doen zij mee aan een halve marathon of zelfs een hele.


 

De gevorderde hardloper heeft waarschijnlijk een aardige garderobe met technische hardloopkleding, maar loopt alle duurlopen, ongeacht de samenstelling van de ondergrond, op dezelfde schoenen. Veel van de gevorderde lopers gebruiken een hardloophorloge of mobiele app om een beetje bij te houden welke snelheden zij lopen. Een persoonlijk record is namelijk geen must, maar wel leuk meegenomen!

 
De expert

Wat betreft trainingsdiscipline is deze hardloper te vergelijken met een professionele hardloper. De expert maakt vaak en ook heel veel kilometers waarbij hij of zij altijd bezig is met techniek en snelheden. Er wordt geen standaard trainingsprogramma afgewerkt, maar gebruik gemaakt van een gepersonaliseerd loopschema. De expert is er veelal op gefocust om een persoonlijke record te verbeteren. Dit type hardloper investeert ook veel in hardloopgear. Voor elke ondergrond heeft de loper een andere hardloopschoen in de kast staan. En de kledinggarderobe is aangepast op ieder weertype.





Wat voor hardloper ben jij?

Vanzelfsprekend is dit een globale indeling, maar waarschijnlijk herken je jezelf wel in één van de drie soorten hardlopers die wij hier omschreven hebben. Binnen deze categorieën zijn er nog tal van subcategorieën. Elke hardloper heeft een eigen motief om te gaan lopen en een eigen voorkeur hoe dat te doen.
Voor alle typen hardlopers geldt: luister goed naar je lichaam, zorg voor schoenen die bij je passen en neem voldoende rust voor herstel.
En of je nou beginner, gevorderd of expert bent, zorg dat het plezier in het hardlopen voorop staat!



Wil jij na het lezen van deze informatie meer advies over hardlopen? Bekijk onze uitgebreide adviespagina over hardlopen of bezoek voor persoonlijk hardloopadvies één van onze sportspecialisten bij jou in de buurt.