Naar boven

Gezond Onbijt


Een goed ontbijt zorgt voor een goede en gezonde start van je dag. Je darmen worden geactiveerd en het geeft je een boost aan energie om dag goed mee te beginnen.
Een ontbijt levert je lichaam de nodige voedingsstoffen op, en dat is maar goed ook na een lange nacht zonder eten. Daarom is het belangrijk om de tijd te nemen voor je ontbijt, en deze niet met hoge snelheid naar binnen te werken of zelfs helemaal over te slaan.

Een optimaal onbijt bestaat uit een mix van verschillende voedingsstoffen zoals vezels,vitamines en mineralen, maar ook koolhydraten, eiwitten en vetten, zodat je de dag met genoeg energie kunt beginnen. Daar heb je de hele dag profijt van! Deze voedingsstoffen zitten in volkorenbrood, crackers of ontbijtgranen zoals havermout en muesli, maar ook in zuivel, zoals yoghurt of kwark en in fruit, groente of noten. Met zulke gevarieerde ingrediënten moet het geen enkel probleem zijn, om elke dag een lekker en gezond ontbijt samen te stellen.

Naast het eten van een gevarieerde maaltijd in de ochtend is het ook belangrijk om voldoende te drinken, want je lichaam heeft na een nacht rust ook weer vocht nodig. Neem bij je ontbijt een groot glas water of thee om je lichaam te hydrateren en de spijsvertering goed op gang te brengen.

Heb je echt geen tijd om te ontbijten? Combineer dan bovenstaande tips en maak van tevoren een ontbijt om mee te nemen. Met fruit, yoghurt, water of havermout maak je met behulp van een staafmixer of blender eenvoudig een gezond ontbijt-to-go die je onderweg of op je werk kunt opdrinken. 

Meer weten over gezonde voeding tijdens de rest van de dag? Bekijk onze voedingstips aan de hand van de schijf van vijf.