Naar boven

Gezond eten bij krachttraining

Wanneer je met gewichten traint, bouw je meer spiermassa op en zal je vetmassa op den duur verminderen. Met de juiste voeding kun je dit proces nog eens optimaliseren.

Door regelmatig te trainen, zullen je spieren meer eiwitten aanmaken om de beschadigde eiwitten (die aanvoelen als spierpijn)  in de spieren te vervangen. Wanneer je dit regelmatig doet, zullen de spieren eiwitten blijven aanmaken, waardoor je spiermassa toeneemt. Ookal zal je spiermassa toenemen en je vetmassa afnemen, het cijfer op de weegschaal zal niet meteen drastisch veranderen. De mogelijkheid bestaat zelfs, dat je zwaarder wordt. Dit komt omdat spiermassa meer weegt dan vet. Geen paniek dus! Het resultaat zie je in de spiegel.

Ook in je voeding kun je bijdragen aan een optimale werking van dit proces. Zorg allereerst dat je elke dag voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt: groente en fruit, volkorenbrood, -rijst of -pasta, vis, noten en ei, onverzadigde vetten zoals olie en genoeg vocht in de vorm van water of thee zijn de belangrijkste elementen van een uitgebalanceerd voedingspatroon. Een handig hulpmiddel daarbij kan de 'schijf van vijf' zijn.

Om je spieren een handje te helpen om sneller te herstellen, kun je na het sporten wat extra eiwitten eten, in de vorm van bijvoorbeeld kwark, kipfilet, noten of bonen.

Duursporten
Ben jij meer een type voor duursporten of condititietraining? Bekijk dan onze tips over gezonde voeding bij duursport.