Naar boven

Omgaan met mentale druk

 

Over Valerie & Ilona Joesten


ASICS Frontrunners Valerie & Ilona zijn tweelingzussen en hardloopmaatjes. Ook werken zij beide in het ziekenhuis, wat door corona afgelopen jaar drukker dan ooit was. 6 jaar geleden zijn zij begonnen met hardlopen na een heftige tijd in hun leven Het begon met een 5 kilometer afstand bij de Marathon Amersfoort en inmiddels hebben zij 5 marathons en een ultra afstand voltooid. Het hardlopen is niet meer uit hun leven weg te denken en zorgt ervoor dat ervoor dat zij een gezonde geest in een gezond lichaam houden. Wat past bij de purpose van ASICS: a sound mind in a sound body. Dit jaar gaan zij, als de situatie met corona het toelaat, het grootste avontuur ooit aan. Zij trainen namelijk om samen de Transalpine Run uit te lopen.

 

ASICS Sakura Women's Collection


ASICS heeft onlangs een nieuwe damescollectie gelanceerd, de ASICS Sakura collectie. Deze collectie bevat schoenen en kleding die ontworpen zijn om vrouwen comfort en balans te bieden. De Sakura-collectie is geïnspireerd door de sereniteit van de natuur en is speciaal ontworpen om vrouwen via beweging te ondersteunen op hun weg naar a sound mind in a sound body, waar ASICS voor staat. 

De collectie bestaat uit kwalitatieve hardlooptops en -tights, een veelzijdige tennisoutfit en bijpassende schoenen. De hardloopschoenen in de lijn omvatten de zeer responsieve DYNABLAST™ schoen, de comfortabele GEL-NIMBUS™ 23 schoen en de energiebesparende GLIDERIDE™ 2 schoen. De SOLUTION SPEED™ FF 2 tennisschoen en COURT SPEED™ FF tennisschoen zijn gemaakt voor liefhebbers van de welbekende balsport

Mentale druk, hoe ga je daarmee om?


Door Valerie en Ilona Joesten

Druk, druk, druk! Soms zouden we willen dat er meer dan 24 uur in een dag zit om zo alles te kunnen doen wat onze aandacht vraagt. Werk, vrijwilligerswerk, sporten, huishoudelijke taken en een sociaal leven vullen de dagen en het kost af en toe flink wat moeite. Het is dan ook zoeken naar een goede balans tussen werk en privé en tussen inspanning en ontspanning. Daar duiken wij vandaag dieper op in. Hoe ga je namelijk om met mentale druk en hoe houd je alle ballen hoog?

Mentale druk

Al die activiteiten, maar ook stress, zorgen voor een zware mentale belasting. Mentale druk ontstaat door activiteiten waarbij je je moet concentreren, problemen moet oplossen, moet inspelen op nieuwe situaties of waarbij je veel informatie opneemt en verwerkt. Onze hersenen krijgen dagelijks grote hoeveelheden prikkels te verwerken. Wat veel mensen niet weten is dat mentale inspanningen ook zorgen voor een verhoogde fysiologische activiteit en dus een stress signaal geven aan je lichaam.

Alles is balans

Als je het hebt over mentale druk, moet je goed in de gaten houden dat de draagkracht en draaglast in balans is. De spreekwoordelijke emmer moet niet gaan overlopen. Sport kan daarbij helpen om de emmer weer een stukje te legen en te zorgen voor ontspanning. Maar als je het verkeerd aanpakt en het lichaam te zwaar belast, kan de emmer juist een stukje voller raken. Als wij merken dat we vermoeid zijn, wanneer we bijvoorbeeld een zware werkdag achter de rug hebben of slecht geslapen hebben, dan nemen we een stapje terug. Het is dan misschien beter om een rustige training te doen en niet die intervaltraining eruit te persen. Luisteren naar je lichaam is belangrijk. Het is een open deur, maar rust is ook training.

Sport als uitlaatklep

Sinds ongeveer anderhalf jaar trainen wij met onze coach Dennis Licht. Hij zorgt ervoor dat wij een schema hebben met daarin voor ons uitgebalanceerde trainingen. Dit is direct een goede tip: zorg voor trainingen die passen bij jouw levensstijl en jouw sportdoel. Van al deze trainingen herstellen wij voldoende, voordat wij beginnen aan een volgende training. De trainingen zijn goed te combineren met ons werk en zo houden wij het op een fijne manier vol. We plannen onze trainingen van tevoren in: We zetten een blok in onze agenda die we bewaren voor onze trainingen en dit zien we echt als me-time. Het hardlopen is namelijk iets wat wij voor onszelf doen. Ook al zijn we heel druk, we vinden (bijna) altijd tijd om te trainen. En heel belangrijk: het schema is niet alles. Natuurlijk proberen we ons schema te volgen, maar als dit een keer niet lukt proberen we ons daar niet schuldig over te voelen. Soms schuiven we een training een dag op, of wisselen we trainingen om als dit beter uitkomt. Het is energieverspilling om je druk te gaan maken als het een keer niet lukt.

Sound Mind in a Sound Body


Het hardlopen -het bewegen- maakt dat wij veel buiten zijn in de frisse lucht en tot rust komen in de natuur. We genieten ervan om lekker naar buiten te gaan wanneer de zon schijnt, of wanneer we een vermoeiende dag hebben gehad, gaan we graag een rondje rennen om ons hoofd leeg te maken. Hierdoor zijn wij meer ontspannen, zitten we beter in ons vel en slapen we beter. Het is zowel een verlangen als een routine die ons naar buiten drijft. Aan de ene kant is het hardlopen gewoon een beetje een verslaving geworden. Aan de andere kant volgen we ook ons hardloopschema en geeft dit structuur aan de week.

Omgaan met stress op werk


We werken allebei als oncologieverpleegkundige in het ziekenhuis. De werkdruk is (mede door de corona crisis) hoger dan ooit. Tijd om met een patiënt te praten is er bijna niet. Daardoor hebben we vaak het gevoel tekort te schieten. Wij hebben ervaren dat het in tijden van drukte belangrijk is om te beseffen dat je niet altijd de beste zorg kan leveren, hoe graag je dat ook wil. Lol hebben met collega’s helpt om stress te verlagen. Daarnaast is het goed om toch die korte pauze te nemen, ook als het druk is. Dit helpt om tussendoor op te laden. Werk en privé moeten gescheiden blijven. Onze gedachten en gevoelens proberen we achter te laten wanneer we het ziekenhuis uitlopen.