Naar boven

Adviespagina Fitness

Do's en don'ts bij Fitness

Fitnessfanatiekelingen kennen de do's en don'ts van de fitnesssport, beschikken over de juiste fitnessgear en weten hoe ze blessures moeten voorkomen. Maar als je net begint met fitnessen kan het lastig zijn om de kleding en schoenen te vinden die zich lenen voor de veelzijdigheid aan oefeningen die je in de sportschool kunt doen. Ook is het niet eenvoudig om in te schatten of je je lichaam voldoende uitdaagt, of dat juist teveel vraagt van je eigen lijf. En hoe zit het met afvallen? Moet je nu meer of minder eten wanneer je ook fanatiek aan het sporten bent geslagen?

Voor persoonlijk advies kun je natuurlijk terecht in de sportschool, bij een diëtist en, als het om het het juiste materiaal, kleding of schoeisel gaat, in een van de SPORT 2000 winkels.
Echter, een aantal richtlijnen gaan altijd op. Ze helpen je (weer) op weg bij het sporten of geven inzicht wanneer je voor het eerst begint met fitnessen.
Je vindt ze hieronder, onderverdeeld in Do's en Don'ts, zodat je makkelijk kunt onthouden wat je wél en vooral niet moet doen!


 

Do's (wat je wél moet doen)


1. Goede schoenen dragen

Om blessures te voorkomen, is het allereerst van groot belang dat je schoenen draagt die goede dempende eigenschappen hebben en je voldoende ondersteunen bij het maken van draaiende bewegingen. Heb je last van zwakke enkels of knieën? Draag dan uit voorzorg een brace voor extra steun. Zorg er bovendien voor dat je schoenen niet te krap zijn bij de tenen, want tijdens het sporten zetten je voeten een beetje uit door de warmte. Voor meer infortmatie en advies over fitnessschoenen bekijk je onze adviespagina fitnessschoenen.
In de sportschool is altijd deskundig personeel aanwezig waar je terecht kunt voor extra tips over veiligheid en fitness of advies over de juiste manier van trainen. Ook als je onverhoopt toch last hebt van blessures, kunnen sporttrainers je adviseren welke oefeningen je beter wel en niet kunt doen.

2. Geschikte fitnesskleding dragen

Als je gaat beginnen met sporten in de sportschool is een nieuwe sportoutfit natuurlijk een must. Sportkleding dient tegenwoordig allang niet meer alleen functioneel te zijn; trendy sportmerken als Björn Borg, Nike, adidas en Under Armour besteden in toenemende mate aandacht aan mode en trends en voeren deze één op één door in hun collecties. Superleuk natuurlijk, maar als het om schoenen en kleding gaat, luidt het fitness advies van onze experts dat je sportuitrusting toch in de eerste plaats comfortabel, ademend en sneldrogend moet zijn. Let daar als eerste op bij aankoop van nieuwe sportkleding en daarna pas op de kleur of het design. Dan ga je nooit de mist in en heb je gegarandeerd nog lang plezier van je aankoop.

3. Een Sport BH dragen

Deze is speciaal voor de dames: draag altijd een sport BH wanneer je gaat sporten. Het is belangrijk dat je je borsten, spieren en huid goed ondersteunt tijdens intensieve bewegingen. Lees alles over het dragen van een Sport BH op onze adviespagina Sport BH.

4. Zweten 

In veel gevallen geen prettige eigenschap, maar in de sportschool is het een must! Zweten is de manier voor je lichaam om overtollige warmte af te voeren. Het vocht dat verdampt op je huid zorgt ervoor dat je lichaam afkoelt en op temperatuur blijft. Zweten is dus noodzakelijk wanneer je grote inspanning levert, zoals tijdens het fitnessen. Zweet je niet, dan raakt je lichaam oververhit (of je hebt je niet voldoende ingespand). Lekker zweten dus!
Functionele fitnesskleding is gemaakt van materialen die transpiratievocht snel afvoeren en zo de huid droog en comfortabel houden. In de sportschool is het vaak warm, waardoor het belangrijk is dat je kleding goed ventileert. Ook bewegingsvrijheid dient een belangrijk aandachtspunt te zijn bij het kiezen van je fitnessoutfit; elastische materialen die goed aansluiten op je lichaam voorkomen dat je hinder ondervindt van je kleding tijdens het bewegen. (Bijna) naadloze kleding voorkomt dat je huid geïrriteerd raakt en zorgt ervoor dat je comfortabel kunt sporten.

5. Veel drinken

Om al dat vocht, dat je verliest met zweten, weer aan te vullen is het belangrijk dat je veel drinkt. Houd je vochtbalans daarom altijd goed op peil met water of sportdrank. Neem altijd een flesje water of bidon mee als je gaat sporten en drink voor, tijdens én na het sporten voldoende water. Je zult zien dat je je beter zult voelen en zelfs beter presteert wanneer je genoeg drinkt tijdens het sporten. Door het vochtgehalte in in balans te houden kan je lichaam optimaal presteren. Nog niet in het bezit van zo'n handige drinkfles? Bekijk dan hier ons kleurrijk aanbod bidons.

6. Gezond eten

Wil je afvallen met fitnessen? Een killerbody kweken? Of je eetgewoontes aanpassen? Wanneer je het resultaat van je sportroutine terug wilt zien aan je lichaam, zul je niet alleen veel moeten bewegen. Je zult ook je eetpatroon onder de loep moeten nemen. Let op: gezond eten betekent niet automatisch minder eten. Wanneer je veel energie verbruikt, zul je die ook aan moeten vullen. Gezonde voeding is daarbij natuurlijk wel de sleutel. Voor een persoonlijk advies afgestemd op jouw doelen en sportroutine kun je terecht bij een personal trainer of diëtist. Voor algemene informatie over gezonde voeding bij duursport, krachtsport en gezond ontbijten verwijzen we je graag naar de pagina over gezonde voeding.

 

Don'ts (Wat je vooral níet moet doen)

1. De warming-up overslaan

Een belangrijke tip om blessures te voorkomen: sla nooit de warming-up over. Als je direct met koude spieren begint met sporten vergroot je de kans op blessures. Zorg dus dat je spieren goed opgewarmd zijn voordat je begint met trainen. Meer weten over warming-up of inspiratie nodig voor warming-up oefeningen? Bekijk onze pagina's over warming-up.


2. De cooling-down overslaan

Na het sporten breng je je lichaam langzaam weer tot rust met lichte rek- en strekoefeningen; zo voorkom je spierpijn en blessures. Doe daarom altijd een cooling-down nadat je gesport hebt. Meer weten overcooling-down of inspiratie nodig voor cooling-down oefeningen? Bekijk onze pagina's over cooling-down.


3. Fitnessen op je sneakers

Hoewel het onderscheid tussen trendy casual sneakers en functionele trainingsschoenen niet altijd meer duidelijk te zien is, doe je er goed aan om je goed te informeren over de functionaliteit van schoenen, voordat je ermee naar de sportschool gaat. Schoenen die er op het eerste gezicht als fitnessschoenen uitzien, geven je niet altijd de ondersteuning, demping en grip die je nodig hebt om veilig en blessurevrij te kunnen fitnessen. Benieuwd naar onze Fitnessschoenen? Bekijk ons complete aanbod fitnessschoenen van topmerken hier.



Fitness collectie bij SPORT 2000

Benieuwd naar onze collectie fitnesskleding en fitnessschoenen? Kom naar één van onze winkels of bekijk de collectie hieronder.

Bekijk onze Fitness collectie