Winkelmand ( 0 )
 

Uw winkelwagen bevat geen artikelen.

Hardloop analyse

Hardlopen is leuk én gezond, of je nu af en toe een rondje door het park loopt of een doorgewinterde renner bent. Voor wie doeltreffend wil hardlopen is advies en ondersteuning erg belangrijk. Wil jij alvorens je begint met hardlopen advies inwinnen zodat je straks zelfverzekerd in je hardloopschoenen staat? Op deze pagina vind je de do's en don'ts van de hardloopsport en lees je waar je op moet letten bij het kopen van de juiste uitrusting. Kom voor persoonlijk advies of een voetanalyse langs in een van de SPORT 2000 winkels, waar we iedereen die vragen heeft over veilig en gezond hardlopen van advies kunnen dienen.

In elke SPORT 2000 winkel kun je een loopanalyse uit laten voeren.
Veel van onze vestigingen gebruiken hiervoor moderne en geavanceerde technieken.
Meer informatie of een afspraak plannen, neem dan contact
op met een SPORT 2000 winkel bij jou in de buurt. 

Neem contact op met een winkel voor een afspraak

 

Do's en don'ts
Hardlopen boost je immuunsysteem, vermindert de kans op chronische ziekten en versterkt je botten en spieren. Hardlopers zijn dus zeker geen doodlopers! Sterker nog, onderzoek heeft aangetoond dat mensen die regelmatig hardlopen gemiddeld langer leven. Bovendien is hardlopen een echte calorie crusher, wat het een ideale workout maakt om af te vallen en je conditie te verbeteren. Of je nu gaat hardlopen op advies van de dokter of omdat je wat overtollige kilo's kwijt wil, hardlopen is goed voor je lijf! Het ontbreekt beginnende renners echter vaak aan kennis over de do's en don'ts van het hardlopen en het voorkomen van blessures. Begin goed voorbereid met hardlopen door advies in te winnen over de juiste aanpak. Zorg dat je je bewust bent van de gezondheidsvoordelen én de gezondheidsrisico's van hardlopen.

Met hardlopen boek je snel resultaat; je conditie verbetert in rap tempo, je valt af en je spiermassa neemt toe. Dat werkt motiverend, maar brengt tegelijkertijd een belangrijke valkuil met zich mee.
Beginnende renners denken vaak dat ze het beste zo lang, zo hard en zo vaak mogelijk kunnen lopen. Hardlopen vergt echter een forse inspanning van je lichaam en het is dan ook belangrijk om langzaam op te bouwen en je lichaam voldoende rust te gunnen. Het kan verleidelijk zijn om de deur uit te stappen en lukraak te beginnen met rennen, maar het is veiliger, effectiever én leuker om gericht te trainen. Sla nooit de warming-up over, houd je aan een trainingsschema en laat je adviseren over de hardloopstrategie die bij jouw persoonlijke doelen past. Als je bijvoorbeeld gaat hardlopen omdat je wil afvallen, dan kun je het beste een laag tempo aanhouden zodat je hartslag constant blijft en je veel vet verbrandt; wil je je conditie verbeteren, dan kun je het beste op een hoger tempo lopen. Bekijk ook de hartslagmeters van SPORT 2000, waarmee je je inspanning kunt meten tijdens het hardlopen. Zo weet je zeker dat je op de juiste intensiteit traint.
 

      


Goed schoeisel is het halve werk

Tijdens het hardlopen land je op je voeten met de kracht van drie- tot viermaal je lichaamsgewicht, waardoor ook je enkels, knieën, heupen en rug behoorlijk worden belast. Je raakt sneller geblesseerd als je op verkeerde of afgetrapte schoenen loopt. Investeer daarom in goede hardloopschoenen die passen bij je voettype en je looppatroon. Bij SPORT 2000 vind je veel verschillende typen en modellen hardloopschoenen, zodat iedere renner de hardloopschoen kan vinden die perfect bij hem of haar past.

Maar waar moet je nu eigenlijk op letten bij de aanschaf van hardloopschoenen?
Natuurlijk is het belangrijk dat de schoen comfortabel zit. Maar het is ook verstandig om na te denken over het gebruiksdoeleinde van de schoenen; ga je voornamelijk op geasfalteerde wegen lopen, op bospaden of op het strand? Ben je van plan korte of lange afstanden te lopen? Daarnaast is het belangrijk om te weten wat je pronatietype is. Pronatie is de term voor de binnenwaartse kantelbeweging die je voet maakt tijdens het eerste landingscontact met de grond om de schok te dempen. De ene renner proneert meer dan de andere. Voor optimale steun en demping worden hardloopschoenen speciaal ontworpen voor verschillende pronatiepatronen. Neem je oude schoenen mee naar de winkel, zodat jouw pronatietype kan worden vastgesteld aan de hand van het slijtagepatroon. Ten slotte is het belangrijk dat je genoeg ruimte in je hardloopschoen hebt, omdat je voeten uitzetten tijdens het hardlopen. Koop hardloopschoenen daarom altijd een halve of zelfs een hele maat groter. Wil je voordat je begint met hardlopen advies over de ideale schoen voor jouw voettype? In enkele SPORT 2000 winkels kun je een voetanalyse laten uitvoeren, waarbij de stand van je voet en je hielbeen wordt gemeten en de drukpunten van je voeten geïdentificeerd worden. Op basis van deze analyse kunnen de specialisten van SPORT 2000 je nog beter adviseren over de juiste hardloopschoenen.

Zo gaan je hardloopschoenen langer mee
Je kunt de levensduur van je hardloopschoenen verlengen door ze voldoende te laten rusten na iedere loopsessie. Haal uitneembare zooltjes uit de schoenen en laat ze drie dragen staan voordat je ze weer gebruikt, zodat het vocht uit de schoenen kan trekken en je de ontwikkeling van bacteriën vermijdt.
Zet bovendien je natte hardloopschoenen nooit bij de kachel of andere warmtebronnen om te drogen; laat je schoenen rustig drogen of gebruik een paar proppen oud krantenpapier om het vocht te absorberen. Afhankelijk van je loopstijl en de ondergrond waarop je loopt, gaan goed aangemeten hardloopschoenen zo’n 1200 tot 1500 kilometer mee. Na verloop van tijd zullen je hardloopschoenen hun dempende werking verliezen en bieden ze niet langer voldoende steun en stabiliteit. Tijd voor nieuwe schoenen dus!

Hardloopkleding: functioneel én stijlvol
Goede hardloopkleding is geen overbodige luxe. Hardloopkleding is gemaakt van speciale materialen, die je lichaam tijdens het hardlopen op de juiste temperatuur houden en zorgen voor voldoende ventilatie. Om optimaal te presteren én je lekker te voelen tijdens het hardlopen kan advies over de juiste kleding net dat beetje extra bieden.

Op warme zomerdagen heb je genoeg aan een korte broek of tight en een technisch mouwloos shirt; bij koelere temperaturen kun je daar een dun jack overheen dragen. Draag dunne hardloopsokken, zodat je voeten niet te warm worden. Bescherm je ogen tegen de zon met een zonnebril of een cap en draag eventueel een waterbelt zodat je tijdens het hardlopen voldoende kunt blijven drinken. Voor dames is het bovendien belangrijk om altijd een sportbeha te dragen tijdens het hardlopen.
In de winter en bij regen is het belangrijk je goed te wapenen tegen de kou. Kies voor technische onderkleding om je huid warm en droog te houden. Daarboven draag je een soft shell of een hardloopshirt met lange mouwen, om een isolerende tussenlaag te creëren tussen je onderkleding en je hardloopjack. Bij guur weer bescherm je je lichaam tegen de kou met een water- en winddicht jack.
Draag warme, comfortabele sokken. Daarnaast is het zowel in de zomer als in de winter van groot belang dat je goed zichtbaar bent in het verkeer. Draag daarom altijd reflecterende hardloopkleding als je gaat lopen in het (schemer)donker.

Heb je nog vragen en wil je voordat je begint met hardlopen advies over de juiste schoenen, kleding of hardloopgadgets? Kom gerust langs in een van onze winkels of grasduin verder op deze site voor meer tips op het gebied van hardlopen en advies over de uitrusting die bij jou past.

Neem contact op met een winkel voor een afspraak